Welkom op de site van de Stichting Matamba

In het district Matamba, een afgelegen en geïsoleerd gebied in Tanzania, leven veel weeskinderen. De weeskinderen zijn vogelvrij: uitbuiting op het gebied van (gedwongen) sex en kinderarbeid ligt op de loer.

De Stichting Matamba wil hen samen met de dorpsbewoners veilig onder dak brengen. In Matamba is er de bereidheid om weeskinderen in gezinnen op te nemen. Maar er is gebrek aan een goede leefruimte, een eigen plek voor hen, aan voedsel, medische zorg, onderwijs en juridische ondersteuning. De adoptiegezinnen kunnen de weeskinderen dit alles onvoldoende bieden daar ze zelf arm zijn. Het Kinderproject wil de weeskinderen een kans geven door gezinnen die hen opnemen, te ondersteunen op het gebied van: onderdak, voeding, medische zorg, onderwijs en juridische ondersteuning. Kinderen hebben een dorp nodig, een thuis waar een kind, kind kan zijn en waar ze hun talenten kunnen ontwikkelen om uit te groeien tot weerbare volwassenen die op hun beurt volwaardig lid van de lokale gemeenschap kunnen worden.

Het doel van het Kinderproject is om een aantal weeskinderen te ondersteunen en de mogelijkheid te bieden uit te groeien tot goed opgeleide volwassenen. Het uiteindelijke doel is deze kinderen een goede toekomst te geven door onderdak en onderwijs mogelijk te maken, zodat ze later in hun eigen onderhoud kunnen voorzien en zo een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan hun gemeenschap.

Het Kinderproject is op Afrikaanse schaal een druppel op een gloeiende plaat, maar met de hulp van velen kunnen we het flink laten druppelen voor de weeskinderen in Matamba.

St. John's
Health Centre
Matamba
Tanzania

Overzicht laatste nieuws

In memoriam Gerrit van Huizen

11 November 2018

Tijdens de avondwake voor Gerrit van Huizen sprak Cobi Noordhoff als voorzitter van de Stichting Matamba een in memoriam uit.

> in memoriam Gerrit van Huizen

Werkbezoek september/oktober 2018 aan Matamba

30 October 2018

Van 22 oktober tot 6 november hebben Cobi Noordhoff en Michiel Noordhoff een werkbezoek gebracht aan Matamba. Ook Tom Bakker maakte de reis mee. Hieronder enkele filmpjes van het werkbezoek.

Een dag met de weeskinderen.

> De traditionele voetbalwedstrijd.

> Ophalen zwangere vrouw.

> Wegen van de kinderen.

> Een groet voor de zusters vanuit Nederland.

> Overhandigen orgel.

> Gezongen voor de kinderen en zij deden mee met de gebaren.

> En de kinderen zongen terug.

» Bekijk meer nieuwsberichten.