Actueel bij Stichting Matamba:

Overzicht laatste nieuwsberichten:

Werkbezoek augustus 2017

16 October 2017

In augustus 2017 is er weer een werkbezoek gebracht aan Matamba.

Tijdens dat werkbezoek vonden ook de feestelijkheden plaats voor het ambtsjubileum van fr. Albert als priester.

Voor foto's hiervan zie:

> werkbezoek augustus 2017

> werkbezoek augustus 2017 - 2

Eindbedrag Vastenactie 2017

17 July 2017

De Vastenactie 2017 heeft het fantastische bedrag van € 36.750 opgeleverd. Aan het bestuur van de Stichting Matamba werd een symbolische cheque overhandigd.

> Overhandigen cheque eindbedrag Vastenactie 2017

Rugtassen voor de weeskinderen

15 July 2017

Op zondag 2 juli jl waren Wim en Jannie van der Weide en Fred en Cobi Noordhoff van de Stichting Matamba op bezoek in de gemeenschap Rotterdam-Prinsenland van het Apostolisch Genootschap. Het was een inspirerende morgen: de kinderen uit de gemeenschap vertelden over hun uitgaansdag die de week daarvoor had plaats gevonden, er was een presentatie van de Stichting Matamba, een overweging, zang en muziek. De kinderen in Matamba werden verrast met een wel heel mooi cadeau: voor elk kind was er een fleurige rugtas.

Een groep dames van het genootschap, waarvan de jongste 61 is en de oudste 94, heeft de 27 rugtassen genaaid. Samen met een zelfgemaakte kaart, een tekening van de kinderen uit Rotterdam, een pen en een gesponsord rekenmachientje hebben we voor de kinderen een prachtig geschenk, dat in liefde gemaakt is. In augustus gaat een delegatie van het bestuur op werkbezoek naar Matamba. Op zaterdag 26 augustus 2017 is er een ontmoetings- en spelletjesdag voor de kinderen en hun voogden. De kinderen krijgen bij vertrek een rugtas met inhoud. We verheugen ons er nu al op hun gezichten te zien.

Vastenactie 2017

04 April 2017

De Vastenactie 2017 was weer een groot succes. Er zijn op de verschillende locaties foto's gemaakt. Zie de fotoreportages in de fotogalerij onder 'Media' van het Kinderproject.

Foto's van de Vastenactie 2016

12 April 2016

Er zijn van de activiteiten in het kader van de Vastenactie 2016 verschillende fotogalerijen gemaakt.

Ga naar de het tabblad 'Media' om de foto's te bekijken.

Vastenactie 2016

30 March 2016

Dit jaar was de Stichting Matamba voor de derde achtereenvolgende keer het goede doel van de Vastenactie. Deze keer met de H. Pancratius parochie in Tubbergen e.o. en de St. Jorisparochie in Almelo.

Het was een actieve en sportieve vastentijd voor de scholieren op de basisscholen. Nadat we een presentatie gegeven hadden over het project, kwamen de leerlingen in actie: met een sponsorloop, een flessenactie, paaseitjesactie of zomaar een spontane inzameling.

In de kerken werden vieringen gehouden waarbij een delegatie van het bestuur telkens aanwezig was. We kijken terug op een mooie periode van samenwerken en samen delen.

Het doel: "Naaiproject voor straatmeisjes in en rond Matamba"

Het naaiproject dat we willen realiseren in Matamba is bedoeld voor pubermeisjes in de leeftijd van 14 tot 18 jaar, die op straat zwerven. In september 2015 is onder leiding van Zr. Osanna een pilot gestart. Op dit moment krijgen 13 straatmeisjes een opleiding. De bedoeling is dat dit aantal wordt uitgebreid naar 30 meisjes. Aan de pilot werkten ook één week twee Nederlands vrouwen mee. De pilot is in onze ogen geslaagd.

We zijn in staat om de meisjes aan het project te binden omdat ze het belang er van inzien. Nu werken ze vanuit een zeecontainer. Dat is verre van ideaal: te heet en er zijn geen sanitaire voorzieningen. Ook het materiaal dat ze hebben, o.a. naaimachines, is niet in goede staat.

Met de opbrengst van de Vastenactie bouwen we een naaischool, kopen naaimachines en materialen en de begeleiden we de meisjes naar een betere toekomst.

Daar word je toch blij van!

Asante Sana dat betekent: hartelijk dank in het Swahili