Actueel bij Stichting Matamba:

Overzicht laatste nieuwsberichten:

Vastenactie 2017

04 April 2017

De Vastenactie 2017 was weer een groot succes. Er zijn op de verschillende locaties foto's gemaakt. Zie de fotoreportages in de fotogalerij onder 'Media' van het Kinderproject.

Foto's van de Vastenactie 2016

12 April 2016

Er zijn van de activiteiten in het kader van de Vastenactie 2016 verschillende fotogalerijen gemaakt.

Ga naar de het tabblad 'Media' om de foto's te bekijken.

Vastenactie 2016

30 March 2016

Dit jaar was de Stichting Matamba voor de derde achtereenvolgende keer het goede doel van de Vastenactie. Deze keer met de H. Pancratius parochie in Tubbergen e.o. en de St. Jorisparochie in Almelo.

Het was een actieve en sportieve vastentijd voor de scholieren op de basisscholen. Nadat we een presentatie gegeven hadden over het project, kwamen de leerlingen in actie: met een sponsorloop, een flessenactie, paaseitjesactie of zomaar een spontane inzameling.

In de kerken werden vieringen gehouden waarbij een delegatie van het bestuur telkens aanwezig was. We kijken terug op een mooie periode van samenwerken en samen delen.

Het doel: "Naaiproject voor straatmeisjes in en rond Matamba"

Het naaiproject dat we willen realiseren in Matamba is bedoeld voor pubermeisjes in de leeftijd van 14 tot 18 jaar, die op straat zwerven. In september 2015 is onder leiding van Zr. Osanna een pilot gestart. Op dit moment krijgen 13 straatmeisjes een opleiding. De bedoeling is dat dit aantal wordt uitgebreid naar 30 meisjes. Aan de pilot werkten ook één week twee Nederlands vrouwen mee. De pilot is in onze ogen geslaagd.

We zijn in staat om de meisjes aan het project te binden omdat ze het belang er van inzien. Nu werken ze vanuit een zeecontainer. Dat is verre van ideaal: te heet en er zijn geen sanitaire voorzieningen. Ook het materiaal dat ze hebben, o.a. naaimachines, is niet in goede staat.

Met de opbrengst van de Vastenactie bouwen we een naaischool, kopen naaimachines en materialen en de begeleiden we de meisjes naar een betere toekomst.

Daar word je toch blij van!

Asante Sana dat betekent: hartelijk dank in het Swahili