Welkom op de site van de Stichting Matamba

In het district Matamba, een afgelegen en geïsoleerd gebied in Tanzania, leven veel weeskinderen. De weeskinderen zijn vogelvrij: uitbuiting op het gebied van (gedwongen) sex en kinderarbeid ligt op de loer.

De Stichting Matamba wil hen samen met de dorpsbewoners veilig onder dak brengen. In Matamba is er de bereidheid om weeskinderen in gezinnen op te nemen. Maar er is gebrek aan een goede leefruimte, een eigen plek voor hen, aan voedsel, medische zorg, onderwijs en juridische ondersteuning. De adoptiegezinnen kunnen de weeskinderen dit alles onvoldoende bieden daar ze zelf arm zijn. Het Kinderproject wil de weeskinderen een kans geven door gezinnen die hen opnemen, te ondersteunen op het gebied van: onderdak, voeding, medische zorg, onderwijs en juridische ondersteuning. Kinderen hebben een dorp nodig, een thuis waar een kind, kind kan zijn en waar ze hun talenten kunnen ontwikkelen om uit te groeien tot weerbare volwassenen die op hun beurt volwaardig lid van de lokale gemeenschap kunnen worden.

Het doel van het Kinderproject is om een aantal weeskinderen te ondersteunen en de mogelijkheid te bieden uit te groeien tot goed opgeleide volwassenen. Het uiteindelijke doel is deze kinderen een goede toekomst te geven door onderdak en onderwijs mogelijk te maken, zodat ze later in hun eigen onderhoud kunnen voorzien en zo een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan hun gemeenschap.

Het Kinderproject is op Afrikaanse schaal een druppel op een gloeiende plaat, maar met de hulp van velen kunnen we het flink laten druppelen voor de weeskinderen in Matamba.

St. John's
Health Centre
Matamba
Tanzania

Overzicht laatste nieuws

Eindbedrag Vastenactie 2017

17 July 2017

De Vastenactie 2017 heeft het fantastische bedrag van € 36.750 opgeleverd. Aan het bestuur van de Stichting Matamba werd een symbolische cheque overhandigd.

> Overhandigen cheque eindbedrag Vastenactie 2017

Rugtassen voor de weeskinderen

15 July 2017

Op zondag 2 juli jl waren Wim en Jannie van der Weide en Fred en Cobi Noordhoff van de Stichting Matamba op bezoek in de gemeenschap Rotterdam-Prinsenland van het Apostolisch Genootschap. Het was een inspirerende morgen: de kinderen uit de gemeenschap vertelden over hun uitgaansdag die de week daarvoor had plaats gevonden, er was een presentatie van de Stichting Matamba, een overweging, zang en muziek. De kinderen in Matamba werden verrast met een wel heel mooi cadeau: voor elk kind was er een fleurige rugtas.

Een groep dames van het genootschap, waarvan de jongste 61 is en de oudste 94, heeft de 27 rugtassen genaaid. Samen met een zelfgemaakte kaart, een tekening van de kinderen uit Rotterdam, een pen en een gesponsord rekenmachientje hebben we voor de kinderen een prachtig geschenk, dat in liefde gemaakt is. In augustus gaat een delegatie van het bestuur op werkbezoek naar Matamba. Op zaterdag 26 augustus 2017 is er een ontmoetings- en spelletjesdag voor de kinderen en hun voogden. De kinderen krijgen bij vertrek een rugtas met inhoud. We verheugen ons er nu al op hun gezichten te zien.

» Bekijk meer nieuwsberichten.