Locatie St. John's Hospital:

Over Matamba

Matamba is een dorp met 1918 inwoners. Het cluster (‘ward’) Matamba omvat 7 dorpen met totaal 13250 mensen. Als district omvat het drie clusters met 7 dorpen, Mlondwe met 8 en Kitolo met 4 dorpen. Het hele district Matamba telt 30.350 inwoners en het hele gebied beslaat een oppervlakte van 850 vierkante kilometer

Matamba is gelegen in het Makete-district, regio Iringa, in de zuidelijke hooglanden van Tanzania. Het ligt tussen het gebergte van Chimala in het noorden en het Kitulo-plateau (National park) in het westen en oosten. Geografisch gezien ligt het gebied wat geïsoleerd van de rest van het district.

De streek is nogal bergachtig gelegen op ongeveer 2286 meter boven de zeespiegel. In het algemeen is het er koel bij een temperatuur van zo’n 5 tot 20 graden celsius in juni en 25 graden celsius van augustus tot januari. In het natte seizoen, dat loopt van november tot april, valt er plusminus 1500 mm regen.

Het sociale leven: de vrouwen worden op grond van stamgewoonten in de regel klein gehouden en geacht zeer dienstbaar te zijn. Ze werken op het land om te voorzien in voedsel voor hun gezin. Dit bestaat voornamelijk uit mais en aardappelen. De mannen zijn steeds op zoek naar werk, maar keren daarvan vaak terug met HIV of AIDS. Ze besmetten dan hun vrouwen.

De mensen in het dorp leiden een heel arm leven in hun schamele huisjes. Ze hebben meestal weinig scholing gehad. Gewoonlijk hebben ze geen eigen inkomen. Ze moeten zien rond te komen van minder dan een euro per dag. Ze zijn op elk terrein arm.