Locatie St. John's Hospital:

Bouw ziekenhuis

De bouw van een ziekenhuis voor de arme bevolking in Matamba (Tanzania)

De Stichting Father Winfried heeft sinds 2001 vele kleine en grotere projecten in Tanzania opgezet om daarmee de levensstandaard van de arme bevolking te verbeteren. De laatste actie is de bouw van een ziekenhuis in Matamba, in het zuid-westen van Tanzania. Zwangere vrouwen, ouderen en kinderen hoeven in de toekomst niet meer dagen te lopen over een berg met een hoogte van 3.000 meter om een ziekenhuis te bereiken. Ze hebben dan in hun eigen regio een ziekenhuis.

Er wordt nu nog een zusterhuis gebouwd, waar de verpleegkundigen en artsen kunnen verblijven. De bevolking heeft zelf voor de bouw gezorgd. Op 9 november jl. is het ziekenhuis ingewijd en vanuit onze gemeenschap* hebben wij, Jan van Huizen en Fred Noordhoff, Jan Grotenhuis, de voorzitter van de stichting en mededonateurs Annie ten Dam en Gerrit van Huizen
vergezeld naar Matamba. Dat was een heel avontuur.

De aankomst in het dorp Matamba was indrukwekkend, ontroerend en onvergetelijk. We werden binnengehaald door een grote menigte dansende, zingende volwassenen en kinderen in kleurrijke, traditionele kleding. Er werden kleden voor ons uitgerold, waar we overheen moesten lopen. De mensen waren erg blij en dankbaar met onze komst. We werden ontvangen door het dorpshoofd en bestuurders van de gemeente en de kerk. Dat ging gepaard met dansen door verschillende groepen. Iedere in zijn eigen kleur. De mensen waren van heinde en verre gekomen. Er was een invalide man die van grote afstand, op handen en knieën naar Matamba gekropen was om ons te begroeten en ons te bedanken voor het ziekenhuis. We waren zeer bewogen en ontdaan door alle aandacht.

Maar dit was nog maar het begin. 's Avonds aten we in het parochiehuis en tot onze verrassing kwamen er zeven meisjes in knaloranje kleding voor ons dansen en zingen. Dat was een feestelijk onthaal. 's Zondags was de inwijding van het ziekenhuis en het zusterhuis. Om half acht 's morgens was er al volop muziek en stroomden de mensen vanuit alle windstreken binnen. Allemaal in prachtige gekleurde kleding. Er was een podium gebouwd voor de bisschop en vertegenwoordigers van de regering. Ook andere genodigden en wij mochten op het podium zitten.  De feestelijkheden begonnen met een kerkdienst, geleid door de katholieke bisschop en alle priesters uit de wijde omgeving. Er was ook een bisschop van de Lutherse kerk. De kerkdienst was een mengeling van Afrikaanse en christelijke cultuur en traditie. Het was overweldigend en het raakte ons diep in ons religieus gevoel. Er werd gezongen, gebeden en gedanst.

St. John's
Health Centre
Matamba
Tanzania

We liepen in processie naar het ziekenhuis voor de officiële inwijding van het ziekenhuis en zusterhuis door het onthullen van een steen door de grondlegger, Jan Grotenhuis. Het ziekenhuis draagt ook zijn naam: het St. John's Hospital. Het feest ging daarna weer verder met nog meer zang, muziek en gebed. We kregen van de bevolking een zelfgemaakt rieten koffertje. Zelf boden we een klok met Hollands landschap en een icoon aan. Jan Grotenhuis hield een toespraak in het Swahili. Al met al duurde de hele ceremonie zes en een half uur, maar de tijd vloog voorbij.

De bevolking was dagenlang bezig geweest met de voorbereiding van het feest: het podium bouwen, eten klaar maken, bankjes in elkaar zetten, stoelen uit de school en de kerk halen en slingers ophangen. Voor alle duizenden mensen die naar het feest gekomen waren was er na afloop eten en drinken. Tot het donker was, werd er gedanst en gefeest.  Aan het eind van de avond sprak de bisschop ons nog een keer persoonlijk toe met de mededeling dat zodra het zusterhuis klaar was, de verpleegsters/verplegers komen en dan kan het ziekenhuis de hulp bieden die zo nodig is. Het is een onvergetelijke belevenis die diepe indruk bij ons achterlaat.

We zorgen ervoor dat het ziekenhuis in de toekomst goed kan blijven functioneren. We blijven actief voor dit project, omdat we erin geloven dat dit het leven van deze mensen meer perspectief biedt.

De Tanzaniaanse r.k.priester Albert Mligo, die in mei jl. in onze gemeenschap* was, heeft ons begeleid. Hij was zeer gelukkig met het ziekenhuis, vooral omdat de bevolking het in de toekomst een beetje beter krijgt. Hij sprak een welgemeend "Asante sana" uit.
Dit is Swahili voor "dank u wel" en lachte zijn brede lach.

*Gemeenschap van het Apostolisch genootschap in Almelo

Fred Noordhoff, Jan van Huizen | 30-11-2008