Biografie Father Albert Mligo

Father Albert Mligo is geboren op 18 september 1962 in het dorp Lugenge dat ongeveer 250 km verwijderd is van Matamba. Zijn ouders heten Renatus en Trifonia. Ze zijn beide nog in leven. Hij komt uit een gezin van 7 kinderen, drie jongens en vier meisjes. Albert is de oudste. In 2007 stierf een broer van hem. Zijn vrouw bleef achter met drie kinderen.

Opleiding:

Albert bezocht van 1972-1978 in het dorp Lugenge de lagere school. Daarna was hij van 1979-1982 leerling op een middelbare school, i.c. op een klein Seminarie in Mafinga. Vervolgens ging hij in militaire dienst in het zgn. ‘Mafinaga National Service Camp’. Tenslotte studeerde hij filosofie en theologie op her Groot Seminairie in Peramiho. In 1991 ontving hij in het bisdom Njombe de diakenwijding en in 1992 die van priester. Deze laatste werd hem toegediend in zijn geboorteplaats.

Na zijn priesterwijding was hij van 1992-1996 als priester en als schoolpastor werkzaam in de parochie van Lupanga en Mlangali in het bisdom Njombe.Vervolgens was hij van 1996-1998 pastoor in de parochie van Lupanga. Daarna werd hij rector van het klein Seminarie in Matola. Sinds 2000 is hij pastoor van Matamba. Hij is ook verantwoordelijk voor de gang van zaken in het St John’s Hospital.