Jaarverslag 2012

Almelo, december 2012,

Van het bestuur van de Stichting Matamba

Beste vrienden van de Stichting Matamba,

Met trots kunnen wij u melden dat de belangrijkste doelstelling van 2011 van de Stichting Matamba is gehaald. Er kon een multifunctionele auto voor het St. John’s Health Centre in Matamba aangeschaft worden. Dit kon alleen door de onmisbare steun van onze donateurs, extra giften van vrienden en sponsoren van de stichting en acties zoals de Kerstkuiertocht in 2011.

De Duitse stichting Begeca heeft de 29.000 euro kostende auto in Tanzania afgeleverd. Father Albert Mligo heeft de auto persoonlijk uit Dar es Salaam afgehaald en die wordt ingezet voor het Health Centre in Matamba.

De doelstelling van 2012 voor de Stichting Matamba is een eenvoudige keuken bij het ziekenhuis. Het is gebruikelijk in Afrika dat familie zelf de zorg van de maaltijden voor de zieke(n) op zich neemt. Daarvoor moet de familie op een houtvuurtje, buiten of in een klein hokje het eten bereiden. Er is daarom grote behoefte aan een eenvoudige keuken bij het ziekenhuis waar dit kan gebeuren. Hiervoor is een begroting van 10.000 euro gepland.

In 2012 zijn er weer diverse acties op touw gezet. Bijvoorbeeld een infostand op het Afrikafestival te Hertme, een infostand op de OpenHuisdag van de Buxustuin te Albergen, Eerste Communicantjes uit Enschede die geld inzamelden en de nog te houden Kerstkuiertocht op 2 e kerstdag 2012. Ook de tweedehands speelgoed- en boekenmarkt was een mooi succes. Daarnaast kregen wij weer extra giften van sponsoren en vrienden van de Stichting, en natuurlijk niet te vergeten de onmisbare steun van onze donateurs. Al met al is het nu al zeker dat ook de doelstelling voor 2012, eind december gehaald gaat worden.

Het ziekenhuis moet ook optimaal blijven functioneren. Daar is veel voor nodig, denk alleen maar aan de benodigde medicijnen, de salarissen van het personeel, enz. Dit wordt grotendeel betaald vanuit de lokale opbrengsten en bijdragen van de Tanzaniaanse overheid. Maar ook hier springen wij regelmatig financieel bij.

We zullen ons blijven inzetten om de steun voor dit Health Centre uit te breiden. Maar nogmaals, zonder de steun van u allen is dit niet mogelijk. We hopen dan ook als bestuur van de Stichting dat de zo zeer benodigde hulp van u allen behouden blijft voor de arme bevolking in Matamba en omgeving!

Namens het bestuur van de Stichting Matamba,

G. van Huizen,