Weeskinderenproject in Matamba krijgt vorm!

04 August 2013

Er is dubbel goed nieuws voor de Stichting Matamba:: de officiële toekenningsbrief van WereldWijdVoorKinderen (WWvK) is binnen en er is een deskundige maatschappelijk werkster, die het project met de weeskinderen in Matamba uit gaat voeren.

Op 8 juli jl. hebben we de officiële toekenningsbrief van WereldWijdvoorKinderen (WWVK) ontvangen. Het bestuur van WWvK heeft in de vergadering van 14 juni jl. besloten dat zij de projectondersteuningsaanvraag van de Stichting Matamba gaan honoreren.

De operationele kosten voor 20 weeskinderen zowel de laatste drie maanden in 2013 als in 2014 worden door WWvK gedragen. We kopen een bestaand huisje dat op een ruime kavel staat. Het huisje wordt geschikt gemaakt voor vrijwilligers en stagieres die hier in kunnen verblijven om zinvol werk te gaan doen voor de weeskinderen of in het Health Center. WE KUNNEN VAN START! Naast het in stand houden van het Health Center kunnen we van hier uit ook de weeskinderen gaan helpen.

Een fantastisch begin. Fr. Albert Mligo, coördinator van het project in Matamba, heeft een maatschappelijk werkster gevonden die het project uitgaat voeren, incl. de financiele verantwoording en de rapportage voor ons en voor WWvK. Het is zr. Ancilla. Fred en ik hebben haar tijdens ons laatste werkbezoek ontmoet: het is een lieve vrouw, maar ook figuurlijk een “stevige” tante. Dat is ook wel nodig. Zij heeft 15 jaar ervaring met het werken met weeskinderen in het kinderhuis, dat wij vorig jaar bezocht hebben. Zr Ancilla heeft vanwege haar grote inzet een onderscheiding gekregen van de Tanzaniaanse overheid. Ze is ook verpleegkundige. Wij zijn heel blij dat ze het wil gaan doen!

De eerste drie weken van oktober komt er een (vrijwillig) medisch team vanuit Amerika naar Matamba. Wij hebben contact met deze groep en weten van elkaar wie, wat, doet in Matamba. Het medisch team begeleidt een container met medische apparatuur dat door een ziekenhuis beschikbaar is gesteld. Er zit oa een echoapparaat in en instrumenten voor een operatiekamer.

Het wordt nog een hele onderneming om de container de berg op te krijgen. Het team helpt bij het inklaren van de container en eventueel met het installeren van de instrumenten. Zo komen we stapje-voor-stapje verder.

Rond de 23ste oktober heeft zr. Acilla alles met het project rond de weeskinderen voor elkaar. We gaan dan ter plekke een officiële start maken en de weeskinderen en hun verzorgers ontmoeten.

We gaan hun verhalen horen en met u allen delen.

Hartelijke groeten, Cobi