Goede berichten uit Matamba

09 June 2013

Bezoek aan Matamba 2013

In de periode 22 april tot en met 17 mei jl. hebben Cobi en Fred Noordhoff op verzoek van de Stichting Matamba een werkbezoek gebracht aan Matamba. De opdracht was tweeledig: onderzoek naar de functionaliteit van het Health Centre en een stevige basis leggen voor een project om, vanuit het Health Centre, de vele weeskinderen te gaan ondersteunen. Op beide vlakken is het werkbezoek succesvol geweest. Het is belangrijk om in nauw contact te blijven met de mensen in Matamba. De relaties moeten onderhouden worden en wederzijds overleg is noodzakelijk.

Het Health Centre
We staan er versteld van hoe het personeel het Health Centre draaiende houdt. Er zijn naast dr. Vasco, zr. Norbertha en zr. Gertrud zeventien verpleegkundigen in dienst. Gedeeltelijk worden deze betaald door de overheid, de overigen worden betaald door fr. Albert. Het personeel woont allemaal op het terrein. Dat is noodzakelijk want de afstand naar Chimala is te groot om heen en weer te reizen. Dr. Vasco en zr. Christien wonen met hun gezin in de huizen die we daarvoor gebouwd hebben. De niet-gehuwde verpleegkundigen wonen samen in een huis. Het is een klein dorpje en een gezellige boel met kinderen en familie.

Er gebeurt veel in Matamba
De bouw van de keuken met een verblijf voor de familie van patiënten die in het Health Centre moeten verblijven, vordert gestaag. Binnen 14 dagen zal het gereed zijn. Het wordt groter dan we in eerste instantie gedacht hebben: een gezamenlijke keuken en voor de vrouwen en de mannen een gescheiden onderkomen met wasgelegenheid.

Overleg
We hebben veel overleg gehad: met de burgemeester, een advocaat, iemand van jeugdzorg, de Bisschop en met de lokale bevolking. Iedereen steunt van harte ons initiatief om de weeskinderen ambulant te gaan ondersteunen op het gebied van onderdak (bij familie, buren) voeding, kleding, onderwijs en gezondheidszorg.

Handen uit de mouwen
Maar we hebben ook de handen uit de mouwen kunnen en mogen steken: vanuit het Health Centre worden iedere maand 2.000 kinderen gewogen en gevaccineerd tegen DKTP en hepatitis. Daar hebben we op twee locaties aan meegewerkt. Weegschaal, kleding, laptops, laptoptassen, zaadjes, speeltjes… De spullen die we mee genomen hebben zijn allemaal in dank aanvaard en direct in gebruik genomen. Ter plekke hebben we een wasmachine gekocht en aangesloten. De verpleegkundigen wasten nog steeds de was met de hand! Dat is geen doen.

Dank, dank, dank!
We danken u namens fr. Albert en de arme bevolking van Matamba hartelijk voor alle support: in de vorm van uw donatie of sponsoring, maar in het bijzonder ook voor uw betrokkenheid en compassie. In Matamba blijven ze onze hulp voorlopig nog nodig hebben! We zijn blij met elke gift en stellen uw bijdrage zeer op prijs.